Organizowanie nauki religii i etyki w roku szkolnym 2015/2016
Przypominamy najważniejsze informacje, dotyczące organizowania nauki religii i etyki w szkołach od września 2015 r.
1 września 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
(Dz. U. poz. 843), które przepisami § 20 i 21 wprowadziło nową zasadę
wliczania do średniej oceny z religii i etyki w przypadku, gdy uczeń
uczęszcza na zajęcia z obu przedmiotów.
W roku szkolnym 2015/2016 uczeń
uczęszczający na zajęcia religii i na zajęcia etyki otrzymuje ocenę z
każdego z tych przedmiotów, natomiast do średniej ocen uzyskanych w
wyniku klasyfikacji rocznej wlicza się jedną ocenę, ustaloną jako
średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli
ustalona w ten sposób ocena nie jest liczbą całkowitą, należy ją
zaokrąglić do liczby całkowitej w górę. Ta sama zasada obowiązuje przy
ustalaniu średniej z końcowych ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki.
W przypadku, gdy uczeń uczęszczał na
zajęcia religii i zajęcia etyki, ocenę ustaloną w sposób opisany wyżej
należy umieścić na świadectwie szkolnym w miejscu oznaczonym jako
„religia/etyka………….”, bez jakichkolwiek adnotacji, skreśleń lub innych
informacji dodatkowych.
Jeśli uczeń nie uczestniczył ani w
zajęciach religii, ani etyki, nie otrzymuje on ocen z tych zajęć, co na
świadectwie szkolnym oznacza się za pomocą kreski („religia/etyka
——————.”), bez jakichkolwiek dodatkowych adnotacji.
Pozostałe zasady dotyczące organizowania nauki religii i etyki przedstawione w Informacji dotyczącej organizowania nauki religii i etyki w roku szkolnym 2014/2015,
opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej
16 czerwca 2014 r. nie uległy zmianie, jednak ze względu na zgłaszane
sygnały, zasadne jest przywołanie niektórych z nich.
- Religia (określonego wyznania) i etyka są przedmiotami dodatkowymi, w których uczeń uczestniczy na zasadzie dobrowolnego wyboru. Podstawą udziału ucznia w zajęciach religii, etyki lub w zajęciach z obu przedmiotów jest życzenie wyrażone w formie pisemnego oświadczenia złożonego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniego ucznia. Szkoła nie może domagać się od rodziców lub pełnoletniego ucznia oświadczenia o nieuczęszczaniu na lekcje religii lub etyki, natomiast musi być poinformowana – również w formie pisemnego oświadczenia – o ewentualnym wycofaniu wcześniej złożonego oświadczenia deklarującego udział w zajęciach religii i/lub etyki.
Oświadczenia w sprawie udziału ucznia w
zajęciach religii lub etyki, istotne dla organizacji pracy szkoły, są
dokumentami zawierającymi dane osobowe, a zatem informacje w nich
zawarte muszą być przetwarzane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U 2014 r. poz. 1182
i 1662). Przedszkola i szkoły, w których oświadczenia zostały złożone,
są obowiązane jako administratorzy tych danych[1], do dołożenia szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą[2].
W szczególności przedszkole i szkoła są obowiązane zapewnić, aby dane
te były przetwarzane zgodnie z prawem, zbierane dla oznaczonych zgodnie
z prawem celów i niepoddawane dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi
celami, merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich
są przetwarzane oraz przechowywane w postaci umożliwiającej
identyfikację osób, których dotyczą, nie dłużej niż jest to niezbędne do
osiągnięcia celu przetwarzania (czyli do czasu ukończenia szkoły przez
ucznia, którego ten dokument dotyczy).
- Dyrektor szkoły, umieszczając zajęcia religii i etyki w szkolnym planie nauczania powinien uwzględnić różne uwarunkowania istotne dla planowania pracy szkoły (środowiskowe, lokalowe, kadrowe, komunikacyjne), wybierając rozwiązanie, które wszystkim uczniom – zarówno biorącym udział w zajęciach religii i/lub etyki jak i nieuczestniczącym w tych zajęciach – zapewni właściwą opiekę i bezpieczeństwo, a także umożliwi ewentualnym chętnym udział w zajęciach z obu przedmiotów.
Decyzję dotyczącą wskazania konkretnego
czasu, w którym będą się odbywać zajęcia religii w publicznym
przedszkolu ustala dyrektor przedszkola w ramowym rozkładzie dnia
każdego oddziału przedszkolnego, ustalanym na wniosek rady
pedagogicznej, z uwzględnieniem różnych uwarunkowań, istotnych dla
planowania pracy przedszkola.
- Stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 1207 oraz z 2014 r. poz. 1084) stanowisko nauczyciela etyki może zajmować osoba, która ukończyła odpowiednio:
- studia wyższe (licencjackie lub magisterskie) na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studia wyższe (licencjackie lub magisterskie) na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studia wyższe (licencjackie lub magisterskie) na kierunku (specjalności) innym, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Z uwagi na powyższe, w szkołach
podstawowych, gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych zajęcia etyki
może prowadzić nauczyciel, który ukończył studia wyższe w zakresie
filozofii lub etyki lub ukończył inne studia wyższe i studia podyplomowe
w tym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne. Możliwe jest
również powierzenie prowadzenia zajęć etyki nauczycielowi, który
ukończył studia wyższe w innym zakresie niż filozofia/etyka, jeśli ich
program obejmował treści nauczanego w szkole przedmiotu etyka w zakresie
wynikającym z podstawy programowej przedmiotu, określone dla danego
etapu edukacyjnego.
Decyzje w zakresie organizacji pracy szkoły lub placówki, w tym o
powierzeniu nauczycielowi prowadzenia określonych zajęć, podejmuje
dyrektor szkoły[3],
oceniając kwalifikacje nauczyciela do nauczania przedmiotu etyka oraz
uwzględniając zakres treści nauczania wynikający z podstawy programowej
tego przedmiotu.
Biorąc pod uwagę zakres treści przedmiotu etyka
określony w podstawie programowej dla I, II i III etapu edukacyjnego
można przyjąć, że w klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia etyki może
również prowadzić nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, natomiast w
klasach IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum również nauczyciel, który w
trakcie studiów wyższych zrealizował zajęcia z zakresu filozofii lub
etyki.
[1] Art. 7 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2014 r. poz. 1182 i 1662).[2] Art. 26 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2014 r. poz. 1182 i 1662).
[3] Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
źródło
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz