Gimnazjum im. Marii Dąbrowskiej

29.04.2016

Dzisiejsze zajęcia to rozprawienie się z reklamą i jej wpływem na nasze decyzje.

Definicja reklamy wg SJP PWN:

Reklama:
1. działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług
2. plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi

Zadania reklamy:
1. walce konkurencyjnej
2. promocji produktów dopiero pojawiających się na rynku
3. promocja marki

Rodzaje reklamy (http://www.findict.pl/slownik/reklama):
W zależności od kryterium podziału, można wyróżnić kilka rodzajów reklamy:

Ze względu na cel, jaki ma zostać osiągnięty:

  • reklama pionierska (wprowadzająca) - ma na celu uświadomienie potencjalnym nabywcom pojawienia się na rynku nowego produktu i ukształtowanie tzw. popytu pierwotnego. Jest stosowana w pierwszej fazie cyklu życia produktu. Powinna skupiać uwagę na produkcie jako całości, a nie na jego cechach czy marce, gdyż najważniejsze jest pokazanie, że w sprzedaży pojawiła się nowość i rozbudzenie w ten sposób ciekawości konsumentów.

  • reklama konkurencyjna - pojawia się w sytuacji istnienia na rynku produktów konkurencyjnych. Powinna skupiać uwagę odbiorcy na marce produktu, aby łatwe było odróżnienie go od towarów sprzedawanych przez konkurencję. Bardzo często wykorzystuje się w niej porównanie cech dobra z cechami produktów konkurencyjnych w sposób bezpośredni lub pośredni, poprzez wskazanie zalet reklamowanego towaru. Oddziałuje się w ten sposób na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów w przyszłości. Najczęściej stosowana jest w fazie rozwoju produktu.

  • reklama przypominająca - skierowana jest do tych klientów, którzy nabyli już produkt w przeszłości. Jej celem jest utwierdzenie konsumentów o słuszności podjętej decyzji, czyli zakupu danego dobra. Zachęca również do ponownego zakupu. Stosowana w fazie dojrzałości, aby chronić produkt przed spadkiem popytu.

Według fizycznego sposobu dotarcia do konsumenta:

  • reklama ATL (above the line) - to działania reklamowe wykorzystujące media masowe, takie jak telewizję, radio, prasę czy internet.
  • reklama BTL (below the line) - to środki reklamowe, które indywidualnie trafiają do klienta. Są to reklamy przesyłane pocztą tradycyjną i mailową, reklamy przez telefon oraz prezentacje w punktach sprzedaży.

Pod względem zmysłów, na które oddziałuje

  • reklama wizualna - oddziaływującą na zmysł wzroku,
  • reklama akustyczna - oddziaływującą na zmysł słuchu,
  • reklama audiowizualna - działającą na zmysły słuchu i wzroku jednocześnie,
  • reklama zapachowa - wpływającą na odbiorcę poprzez zmysł węchu. Jest najrzadziej wykorzystywana.
Według długości trwania akcji reklamowej, kampanie dzielimy na jednorazowe i ciągłe.

Wybór nośnika reklamy

O wyborze odpowiedniego medium decyduje rodzaj reklamowanego produktu, cechy segmentu rynku, do którego ma być adresowana informacja oraz koszty związane z dotarciem do potencjalnego nabywcy. Korzysta się głównie ze środków masowego przekazu. Najczęściej z telewizji, prasy, radia i internetu.
Telewizja łączy w sobie obraz ze słowem mówionym. Dlatego ten nośnik reklamy jest najczęściej wykorzystywany, a przekazywane w ten sposób informacje mają największą siłę przebicia. Dodatkową zaletą jest duży zasięg, a więc łatwość dotarcia do milionów ludzi. Największą wadą tego rozwiązania jest wysoka cena emisji, zwłaszcza w porach wysokiej oglądalności oraz ulotność przekazu. Film reklamowy trwa tylko kilkadziesiąt sekund, a zaraz po nim rozpoczyna się następny.
Prasa charakteryzuje się dużą różnorodnością. Dlatego przy wyborze miejsca zamieszczenia ogłoszenia reklamowego zwraca się uwagę na to, czy jest to czasopismo lokalne, czy o zasięgu ogólnokrajowym oraz do kogo jest skierowane. Prasa branżowa jest kierowana do ścisłej grupy osób, a dzienniki czytają często całe rodziny.
Reklama radiowa jest tańsza niż telewizyjna. Zaletą tej opcji jest to, że radia można słuchać wszędzie: w samochodzie, w sklepie, czy nawet w pracy. Jednak wiąże się z tym również niebezpieczeństwo. Radia słucha się bowiem często „przy okazji” nie skupiając się na przekazie, przez co skuteczność tej formy reklamy jest często ograniczona.
Internet ma właściwie nieograniczony zasięg geograficzny, ale reklama na stronach www, czy przez e-mail musi się wyróżniać, aby zostać zauważona spośród tysięcy innych. Duża ilość reklam w internecie powoduje, że obiorcy przestają na nie zwracać uwagę (zjawisko tzw. "banner blindness" czyli po polsku "ślepoty na bannery"). Reklama w internecie skierowana jest zwykle do ludzi młodych ze względu na to, że stanowią oni główną grupę użytkowników.
Inne nośniki reklamy to billboardy, rozdawane ulotki i foldery, ogłoszenia umieszczone w środkach komunikacji miejskiej, stojaki i atrapy w sklepach.

Badanie skuteczności reklamy

Najprostszą metodą badania skuteczności reklamy jest zbadanie reakcji potencjalnych nabywców na jej działanie. Można zorganizować spotkanie z grupą takich osób i przeprowadzić z nimi dyskusję na temat stosowanych środków reklamy. Sprawdza się w ten sposób, czy reklama jest znana oraz czy dobrze przekazana została w niej treść i idea. Porównuje się, które z kilku ogłoszeń reklamowych oddziałują na odbiorców bardziej. Aby sprawdzić, czy dana reklama zapada w pamięć można przeprowadzić testy pamięciowe. Przez kilka sekund prezentuje się nowy rodzaj reklamy, a następnie pyta daną osobę co z niej zapamiętała.
W badaniu skuteczności reklamy telewizyjnej i radiowej w szerokim zakresie stosuje się technikę wywiadu telefonicznego. W trakcie trwania programu dzwoni się do wybranej ze społeczności grupy i w ten sposób sprawdza ile osób słucha audycji lub ogląda program. Można również zapytać jak oceniają oni daną reklamę.
Najłatwiej ocenić skuteczność reklamy w handlu wysyłkowym, gdzie miernikiem jest po prostu liczba złożonych zamówień.

Rada Reklamy

Obecnie funkcjonuje wiele agencji, które mają kontrolować wszystkie rodzaje reklam firm z punktu widzenia wiarygodności i prawidłowości. W Polsce jest to Rada Reklamy, do której każdy może złożyć skargę, jeśli uzna, że dana reklama wprowadza konsumenta w błąd.
Nadużycia reklamy (http://www.podrecznik.edugate.pl/1-czlowiek-przedsiebiorczy-i-komunikacja-interpersonalna/1-8-wplyw-reklamy-na-decyzje-konsumenta/):

Zazwyczaj reklama jest skierowana bezpośrednio do konsumenta (przez użycie w niej takich zaimków, jak TyCiebieTobie), którego ma przekonać o tym, że zakup danego towaru po takiej cenie to jedyna, niepowtarzalna okazja. Z tym chwytem reklamowym większość z nas już się oswoiła. Czasami jednak może wskutek reklamy dojść do nadużyć ze strony producentów, sprzedawców reklam i firm reklamowych względem konsumentów. Najczęstszymi przykładami nadużyć są:
  • reklama podprogowa, polegająca na wysyłaniu komunikatów podprogowych (takich, których nie jesteśmy świadomi, nie widzimy ich, ale nasz mózg je rejestruje), najczęściej podczas emisji filmów w kinach i programów telewizyjnych – w wielu krajach taka reklama ze względu na jej aspekt manipulacji została zabroniona;
  • zawyżanie ceny wyjściowej względem tej, która jest podana w akcji promocyjnej (np. w posezonowej obniżce cen);
  • podawanie cen niepełnych, np. bez podatku VAT;
  • proponowanie kart lojalnościowych, za które konsument dostaje upominki o wartości nieadekwatnej względem zakupionego towaru lub nieprzydatne mu i niezgodne z jego potrzebami;
  • tzw. downsizing, czyli zmniejszanie zawartości opakowania przy pozostawieniu dotychczasowej ceny;
  • sugerowanie rozmiarem opakowania większej zawartości, niż jest w rzeczywistości;
  • dołączanie do produktu prezentów, które w rzeczywistości podnoszą cenę całości (może się okazać, że oba produkty osobno kosztują mniej);
  • sprzedaż dwóch produktów w cenie jednego, przy zawyżeniu ceny jednego produktu,
  • nieprawdziwa informacja o likwidacji sklepu i związanej z tym wyprzedaży asortymentu.
Jak się ustrzec przed nadużyciami reklamy? Po pierwsze, należy pamiętać o 2 najważniejszych pytaniach: Czy jest mi to potrzebne? i Czy jest to warte swojej ceny? Ponadto należy sprawdzić, jaka jest realna cena produktu, bez dołączonych prezentów, czy w cenę wliczone zostały dodatkowe opłaty (np. opłaty lotniskowe), co zawiera oferta w danej cenie (np. co mieści się w wyjątkowo niskiej cenie wczasów zagranicznych). Wyjątkowa okazja często kryje w sobie dodatkowe koszty.

15.04.2016

Motto jakie pojawiło się po dzisiejszych zajęciach:


" Wszyscy są inni więc to, ze ty się czymś nie przejmujesz , nie oznacza, że inna osoba ma tak samo "

Marianka
Dewiza przekazana przez seniorkę rodu, swojej wnuczce - polecam każdemu ;) :

" Wszystko to co mówią za moimi plecami słyszy tylko moja d*** "

" Dzisiaj zrób to czego innym się nie chce, a jutro będziesz miał to o czym inni marzą" 

Marichka

" Być  sobą, być szczęśliwym, nie zawsze być grzecznym "

Ludka

" Jeśli potrafisz o czymś marzyć, potrafisz także tego dokonać " 

Walt Disney
Zuzia

08.04.2016

Dzisiaj na zajęciach rozmawiamy o sobie. Nie mamy książek. Odwołujemy się do filmów , które obejrzeliśmy na lekcjach etyki np Dobry rok, Czekolada czy Nietykalni  oraz literatury przeczytanej przez młodzież.
Poniżej scenariusz, który stał się inspiracja do przeprowadzenia zajęć. Każdy nauczyciel wie co lubią jego uczniowie i do jakich zadań są przyzwyczajeni więc zawsze warto iść tą drogą.

Okazuje się, że bardzo trudno pisać o sobie, więc pytania podpowiedzi dotyczące znajomości samego siebie-oczywiście z przymrużeniem oka ;)
- co sadzę o mężczyznach/ kobietach?
- co robię gdy jestem zła/ zły?
- czy ufam ludziom?
- jakiego zwierzęcia się boję?
- czego dotyczą moje kompleksy?
- jakie wartości cenię najbardziej?
- jak podchodzę do porażki/
- co lubię w ludziach?
- jak lubię spędzać czas?
- co lubię najbardziej robić?
- co ma dla mnie największy sens?
- co kocham/ uwielbiam?
- mój stosunek do rodziny?
- mój stosunek do obcokrajowców?
- gdzie lubię spędzać czas?
- moje życiowe motto np.

"W życiu chodzi o to, by być trochę niemożliwym"

"Śmierć chroni od miłości, a miłość od śmierci"

"Ludzie nigdy nie wiedzą, że są szczęśliwi, wiedzą tylko, kiedy byli szczęśliwi"






Edukacja Etyczna 2013, nr 6, s. 108-110. 108


 Katarzyna Pelczarska

 „Tyle wiemy o sobie, na ile nas sprawdzono” – nasz obraz własnej osoby i jego złożoność na przykładzie „Lorda Jima” Josepha Conrada 

Temat: „Tyle wiemy o sobie, na ile nas sprawdzono” – nasz obraz własnej osoby i jego złożoność na przykładzie „Lorda Jima” Josepha Conrada.

 Cel ogólny lekcji: uświadomienie uczniom konieczności poznawania samych siebie i ponoszenia odpowiedzialności za swoje wybory.

 Cele operacyjne lekcji: Po zajęciach uczeń potrafi:
 określić swoje silne i słabe strony,
  ma świadomość, że obraz każdego z nas jest bardzo złożony i obciążony piętnem subiektywizmu;  zdaje sobie sprawę z tego, że wybory, których dziś dokonuje, mogą mieć duży wpływ na jego późniejsze życie.

Formy i metody:
 praca w grupach z wykorzystaniem kart OH lub (w razie ich braku) kolorowych ilustracji;
 rozmowa kierowana;
 refleksja osobista;

Środki i metody:
 karty OH lub kolorowe ilustracje
  kolorowe ilustracje lub album ze zdjęciami przedstawiający świątynię delficką;
 książka „Lord Jim” Josepha Conrada (minimum 7 sztuk, tak by każda grupa miała swoją);

Czas: 45 minut Edukacja Etyczna 2013, nr 6, s. 108-110. 109 Przebieg zajęć:

 1. Czynności organizacyjne: - powitanie uczniów - sprawdzenie obecności

 2. Rozmowa kierowana: 

Wstęp:
 Już od starożytności człowiek dążył do tego, by poznać samego siebie. Nieprzypadkowo nad wejściem do świątyni delfickiej widniał napis: „Poznaj samego siebie”.
Także dla Sokratesa, starożytnego filozofa greckiego, któremu przypisywano słowa: „Poznaj samego siebie, a stanie przed tobą otworem cały świat”
Z czego waszym zdaniem wynika to powszechne od prawieków dążenie człowieka do tego, by zgłębić prawdę o sobie?
Na ile tak naprawdę znamy siebie?
Czy jest to obraz pełny, prawdziwy? Czy pokrywa się z tym, jak nas widzą inni?
Z czego może wynikać ta rozbieżność między tym, jak widzę siebie ja, a jak widzą mnie inni?
Czy rację miała Wisława Szymborska, pisząc: „Tyle wiemy o sobie, na ile nas sprawdzono” ?,
O jakich sytuacjach życiowych, granicznych możemy powiedzieć, że stanowią dla nas taki test, próbę?

Czy możecie podać przykłady bohaterów literackich, którzy znaleźli się w takich sytuacjach?

3. Wprowadzenie do pracy w grupach: 
Wytłumaczenie uczniom zasad korzystania z kart OH (tylko tych z ilustracjami), wyjaśnienie, iż służą one do lepszego poznania siebie i innych.

4. Praca w grupach:
A) Klasa zostaje podzielona na siedem 4-osobowych zespołów. Każdy zespół otrzymuje po 10 losowo wybranych kart OH. Spośród nich uczniowie wybierają po trzy karty, które ich zdaniem najlepiej ich opisują, a następnie krótko uzasadniają swój wybór (0,5 min. na osobę). Można by się też pokusić (zależnie od możliwości czasowych nauczyciela) na przeprowadzenie małego eksperymentu w jednej z siedmiu grup, tj. o poproszenie pozostałych trzech uczniów, by wybrali 3 karty, które ich zdaniem najlepiej opisują ich kolegę, który przed chwilą dokonał autoprezentacji i porównanie
1.   Aforyzm- człowiek poznaje samego siebie...
2.   Wisława Szymborska, Wołanie do Yeti, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1957.
 Edukacja Etyczna 2013, nr 6, s. 108-110. 110 w których miejscach obrazy te (wyobrażenie jednostki o sobie a to, jak ją widzą inni) są zbieżne, a w których się rozchodzą.

B) Następnie, by wykazać uczniom, iż na co dzień nasz obraz samych siebie jest jeszcze bardziej złożony, że nasze postrzeganie siebie jest mocno subiektywne, każdy z zespołów otrzymałby do opracowania inną z postaci z książki J. Conrada pt. „Lord Jim”. Zadaniem uczniów jest opisać (wyszukać cytaty w tekście), jak Lorda Jima postrzegała dana postać. Uczniowie, pracując nadal w tych samych grupach, próbują sformułować odpowiedź na pytanie: jak widział Jima:
1. Marlow – przyjaciel Jima,
2. Kupiec Stein – przyjaciel Marlowa,
3. Egström – pracodawca Jima,
4. Brierly – ławnik biorący udział w jego procesie,
5. francuski porucznik,
6. łotr Brown,
7. sam Jim. Prezentacja wyników na forum. Każdy z zespołów wybiera jedną osobę (swojego reprezentanta), który relacjonuje klasie, jak dany bohater widział Jima.
Po omówieniu wszystkich postaci następuje krótka dyskusja.
Przykładowe pytania:
Która z w/w postaci była najbliżej prawdy?
Jakim człowiekiem był Jim?
Czy był łotrem czy bohaterem?
Czy jeden pochopny czyn może przekreślić wszystkie dobre uczynki danego człowieka?
Czy Jim słusznie czuł się odpowiedzialny za śmierć syna Doramina?

5. Refleksja osobista

Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się w myślach nad następującymi pytaniami: Jak postrzegam siebie? Czy jest to prawda o mnie? Co lub kto wpływa na mój sposób postrzegania siebie?

6. Zadanie domowe:
 Mój głos w sprawie Jima.



20.09.2015
Nowa pozycja dla nauczycieli Etyki z Gimnazjum:

"Lekcje etyki w szkole. Gimnazjum"

 
Autorzy: Joanna Maria Chrzanowska, Alina Płaziak-Janiszewska, Agata Matyjasek, Paweł Mroczkiewicz, Katarzyna Myrcik

Wydawnictwo: Academicon 

Więcej informacji:

http://ksiegarnia.academicon.pl/glowna/58-lekcje-etyki-w-szkole-gimnazjum-9788362475124.html


11.04.2015
Infografika przygotowana przez Marichke Kkhan dotyczącą fair traide:



 19.03.2015

Prace  multimedialne uczennic i uczniów gimnazjum, na konkurs Video Challenge : Globalnie - Solidarnie:

Prace wyróżnione:


1.Zuzanna Jarząbek klasa II C Gimnazjum- Głód i ubóstwo na świecie

W tym filmie chciałam przedstawić kilka faktów na temat problemu głodu i ubóstwa na świecie, a także opinii osób z mojej miejscowości na temat jego przyczyn oraz pomysłów jak sobie z nim poradzić.





2. Marichka Khan, klasa II C Gimnazjum

Jak wyeliminować głód i ubóstwo na świecie...? (How to eliminate hunger and poverty in the world ...?)


Praca biorąca udział w konkursie:

3. Marek Skrzyński ; klasa I  B Gimnazjum W Komorowie
 
Edukacja globalna, podobieństwa w Polsce i Kenii:


09.10.2014

Jak zwykle dziewczyny "szaleją" :) Przygotowana przez Zuzię i Milenę, prezentacja  na temat przemocy niedługo pojawi się na Naszym blogu, ale na pewno pojawi się na platformie w postaci linku.Zachęcam do lektury i refleksji.

18.03.2014
Pomoc koleżeńska kwitnie :) Dziewczyny z gimnazjum stały się członkiniami klasy O A :) Systematycznie pomagają mi w pracy, a ostatnio nawet przeprowadziły pierwszą lekcje na temat segregacji śmieci :) Każdemu nauczycielowi życzę tak wspaniałych uczennic i uczniów :)




................................................................................
12.01.2014
Skoro o pomocy mowa, nie mogę nie powiedzieć o grupie gimnazjalnej.Dziewczyny same z siebie pomagają mi w mojej klasie 0A. Przychodzą przed lekcjami i doklejają, piszą, rozmawiają z maluchami. Ich zaangażowanie, w pomoc młodszym koleżankom i kolegom ze szkoły, jest godne podziwu.





........................................................................

08.01.2014
Prawo.
Człowiek wobec prawa. Temat rozpoczęty. Zaczynamy się zastanawiać jaka jest definicja prawa, i co to takiego prawo boskie, królewskie,a za chwilę pomyślimy czym jest prawo natury i prawo ludzkie. Ciekawe do jakich wniosków dojdzie młodzież? kto kim rządzi? prawo człowiekiem czy człowiek prawem ?
Nie mogę się już doczekać, ich opinii na ten temat.

........................................................................
Niesamowite jest to, że młodzież ma w sobie takie pokłady chęci pomocy innym. Moje gimnazjalistki bardzo zaangażowały się w zbiórkę pocztówek, kartek i listów dla dzieci z Fundacji Marzycielska poczta. Kleiły zdobyte pudełka, pisały, robiły plakaty i je rozwieszały. Podczas przygotowań toczyłyśmy rozmowy o sensie pomocy, o chorobach jakie spotkały te dzieci i innych kwestiach, które po prostu pojawiają się podczas dyskusji.
Dziewczyny same się przekonały ile wysiłku wymaga zorganizowanie zbiórki oraz tego, gdzie robimy błędy organizacyjne. Świetna lekcja na przyszłość :)






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz